Hogyan pótolható az elveszett, megrongálódott a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által folyósított ellátás törzsszámáról szóló igazolás?
A kérelmet a folyósítási törzsszámra hivatkozással levélben, telefonon, illetve a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság Ügyfélszolgálati Irodáján személyesen lehet benyújtani.
Mi a teendő, ha elveszett vagy megrongálódott a Nyugdíjasok utazási utalványa?
Az ez irányú kérelmet a megrongálódott utalvány egyidejű mellékelésével levélben, vagy a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság Ügyfélszolgálati Irodáján személyesen lehet benyújtani.
Hogyan kell bejelenteni, ha megváltozott a nyugdíjas (járadékos) neve?
A névváltozást folyósítási törzsszámra hivatkozással az előző név közlése mellett, a változást bizonyító okirat mellékelésével kell bejelenteni a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnak, hiszen az utalványok és levélküldemények megbízható kézbesíthetőségének feltétele a címzett nevének pontos feltüntetése.
Emellett az a névváltozás, mely családi állapotváltozás kapcsán következett be, a nyugdíj (járadék) jogosultságot is befolyásolhatja. Családi állapot változása esetén célszerű az anyakönyvi kivonatot, vagy annak hitelesített másolatát –visszavárólag- megküldeni.
Jelezni kell- e a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság felé, ha a nyugdíjas elhalálozott?
Az ellátás jogalap nélkül történő folyósításának elkerülése érdekében a jogosult elhalálozását – mielőbb, de legkésőbb az azt követő 15 napon belül –elsősorban a nyugdíjassal (járadékossal), közös háztartásban élt házastársa, gyermeke, unokája, szülője, nagyszülője, testvére, ezen személyi kör hiányában az örököse köteles bejelenteni. Amennyiben az ellátás utalása gyám vagy gondnok részére történt, a bejelentési kötelezettség őket terheli.
A bejelentés kelléke az eredeti halotti anyakönyvi kivonat vagy annak hitelesített másolata.
A nyugdíjas (járadékos) elhalálozása esetén a fel nem vett ellátás kit illet meg és meddig érvényesíthető az ez irányú igény?
A nyugdíjast (járadékost) a haláleset napját magába foglaló hónap végéig esedékes ellátás illeti (illetné) meg, de előfordul, hogy annak átvételére már nem kerülhet sor.
A jogosultat még életében megillető, de általa fel nem vett ellátást a nyugdíjassal (járadékossal) annak elhalálozásakor közös háztartásban élt házastársa, gyermeke, unokája, szülője, nagyszülője, testvére igényelheti – ebben a meghatározott, egymást követő sorrendben, a halálesetet követő egy éven belül -, ezek hiányában pedig az örökös, a hagyatéki végzés jogerőssé válása napjától számított egy éven belül. Az előbbiekben felsorolt, együtt élt családtag részéről az igényléshez elegendő egy nyilatkozat, melyből a közös háztartásbeliség és a rokoni kapcsolat megállapítható és tartalmazza az elhunyt adatait, az ellátásának folyósítási törzsszámát.
Örökös részére a jogerős záradékkal ellátott öröklési bizonyítvány, illetve hagyatéki végzés alapján fizethető ki a fel nem vett nyugellátás.
Hol kaphat a nyugdíjas további tájékoztatást a nyugdíj folyósításával kapcsolatban?
Folyósítással kapcsolatban a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál (telefon: 350-0155, 350-2755, 350-2355, Címe: 1139 Budapest, Váci út 73.) kell érdeklődni.
A nyugellátások folyósítása
A nyugellátás havonta a határozat beérkezését követő 15 napon belül,– tárgyhónapban – esedékes.
Utalása:
Az utalványok kézbesítésének pontos, havonkénti időpontjáról a helyi postahivatal ad tájékoztatást.
A folyósítási cím változását az e célra rendszeresített, postahivatalban és a NYUFIG-nál egyaránt beszerezhető formanyomtatványon lehet bejelenteni. E nyomtatvány használata nem kötelező, megtehető az levélben és postai levelezőlapon egyaránt. Ez utóbbi esetekben a bejelentésnek tartalmaznia kell a nyugdíjas (járadékos) nyugdíjfolyósítási törzsszámát, nevét, régi és új címét, valamint sajátkezű (illetve gondnoka, gyámja) aláírását. Ennyi adatra a biztonságos azonosíthatóság érdekében van szükség. A címváltozás bejelentése személyes megjelenés útján vagy írásban történhet.
Utalás pénzintézetnél vezetett számlára
Lakossági folyószámlára történő utalás esetén a bank által meghatározott határidőig kerül jóváírásra az ellátás összege. A pontos dátumról a pénzintézet tud információval szolgálni.
A lakossági folyószámlára történő utalást a banknál és a nyugdíjfolyósító szervnél egyaránt beszerezhető „Nyilatkozat” nyomtatványon is lehet kérni.
A nyugdíjfolyósítást érintő bejelentési kötelezettségek
Törvényi előírás, hogy a nyugellátásban részesülő személy köteles a nyugdíjbiztosítás megfelelő igazgatási szervénél minden olyan tényt vagy adatot bejelenteni, amely a nyugellátásra való jogosultságát vagy annak folyósítását érinti. A bejelentés megtehető személyesen – erről az Ügyfélszolgálatról írt fejezetben részletesen szóltunk –, vagy posta útján teljesíthető. A bejelentés megtételének általános határideje a változás bekövetkezésétől számított 15 nap. E határidő szempontjából a bejelentés illetékes szervhez történő beérkezésének időpontja az irányadó. Posta útján történő teljesítés esetén a NYUFIG-hoz beérkezés napja (nem a postáraadás napja!) az irányadó.
A bejelentési kötelezettség teljesítése nem csak azt a célt szolgálja, hogy ne kerüljön sor jogalap nélküli folyósításra, hanem azt is, hogy a nyugdíjas érvényesíthesse azt az igényét, melyre jogosultsága fennáll.
![]() | Következő oldal ![]() |