"Kokakola Mikulás - az üzlet, az üzlet
Tehát az ezerkilencszázas évek elején a Mikulás még egy sovány, magas fickó volt, teljesen más színű és alakú szakállal. A ruhája is jellemzően sárga és zöld színekben pompázott, az ábrázolásokon. És akkor, hipp-hopp jött a Kokakola és egyik dizájnere festett egy rakás mosolygós, enyhén pityókás képű, deres szakállú, kokakolapiros ruházatú Mikulást. Ettől kezdve Kokakolapiros dizájner lett a Mikulás. Szerintem Istenkére és Jézuskára is ráfélne egy kis Multinacionális dizájnmódosítás. Isten lehetne például IBM kék. A további ötleteket tőletek várom eme mennyei multidizájnerezésben."
Kaptam is rá nagyon szép válaszokat;
"Zoffar: Ehjjj. Te Istentelen Gazfickó! :-) A tények azok tények, ezen nincs mit szépíteni - úgy, ahogy mondod. Ki a fenét érdekel, hogy a Miki milyen ruhában járt 100 évvel ezelőtt, és milyen ruhában most. Szegényem elszaggatta a sok gyerekre járás közben a régi színes ruháját, még a borotváját is elhagyta, így most teliszőrös arccal mászkál gyerektől gyerekig. Persze... persze meg is hízott egy kicsit - de azért kíváncsi leszek, te hogy fogsz kinézni 100 év múlva. Bajod, hogy egy nagy cég adta a Mikinek az új cuccokat? És honnan veszed, hogy a régi eredeti volt. Akkor is működött egy nagy PR cég, úgy hívták, hogy egyetemes anyaszentegyház. Csak hogy végre észre vedd: Sem Miklós, sem Jézus, sem az Úr öltözködése nem lényeges a céljaik szempontjából, arról nem is beszélve, hogy Jézus ábrázolása előtt leborulni, vagy az Urat akár még ábrázolni is bálványimádás. Aki akarja, tegye - lelke rajta. De aki még a bálványimádás mikéntjén is vitatkozni akar... ...hááááát..."
Tehát, mint látszik nagy lelkesedéssel fogadták a témafelvetésemet. Most pedig idézem a már említett HVG cikkből a leglényegesebb részleteket:
forrás; HVG 2001/51-52. szám 2001. december 22.
http://www.hvg.hu/ lap/cikk.htm?cikk=01 51/0151126
"Karácsony és a Mikulás Santa Claus hava
"Az utóbbi években december táján a magyar bevásárlóközpontok, éttermek környékén is egyre gyakrabban tűnnek fel piros sapkában, palástban fehér szakállas urak, esetenként hasonló öltözetű ifjú hölgyek, hogy ajándékok, szórólapok osztogatásával tegyék emlékezetesebbé a bevásárlást. Bár az egészen karácsony napjáig jelen lévő "ajándékosztókról" joggal volna feltételezhető, hogy a december 6-án "ünneplő" Mikulás megszemélyesítői, a kultúrtörténészek pontosítanak: ők valójában a sokféle ősből a 19. század végére Amerikában "összegyúrt" Santa Claus magyarosított változatai, akik megjelenésükkel a fogyasztói kultúra legfőbb ünnepévé vált(oztatott) karácsony jelképei is lettek." ... "Az Amerikában egyre népszerűbb Santa Claus világkarrierjéhez azután nem kis mértékben járult hozzá a Coca-Cola cég azzal, hogy 1931-től kezdve (szinte a mai napig) reklámfigurájaként szerepelteti az "amerikai Mikulást". Egyébként Santa Claus ez idő tájt nyerte el "végleges" vonásait az üdítőital-gyártó által megbízott, Haddon Sundblom nevű grafikus jóvoltából."
...és azóta a Mikulás, avagy télapó elindult a multinacionális kulturcikkek sorában.
Szerző: IGe